چنانچه به تازگی متوجه کم شنوایی خود شده اید و تا کنون از سمعک استفاده نکرده اید به نکات زیر توجه داشته باشید؛

اولین اقدام برای شما این است که به یک دفتر ارزیابی شنوایی مراجعه کرده و با انجام آزمایشات شنوایی از نوع و میزان کم شنوایی خود مطلع شوید. بسته به نتایج آزمایش اقدام بعدی شما متفاوت خواهد بود و کارشناس شنوایی، شما را در این زمینه راهنمایی می کند. اما به طور کلی چنانچه کم شنوایی شما با اقدامات دارویی یا جراحی قابل درمان نباشد، راه حل نهایی، جبران کم شنوایی با استفاده از سمعک است.

برای تهیه سمعک نیز بایستی به دفاتر ارزیابی شنوایی و کارشناسان شنوایی شناسی مراجعه کنید تا بر اساس نوع و میزان کم شنوایی، سن، شغل و نیازهای اجتماعی شما، سمعک های مناسب به شما معرفی شوند. در نهایت شما از بین مدل های مناسب بسته به سلیقه خود و امکانات مختلف سمعک ها، مدل مورد پسند خود را انتخاب خواهید کرد. سمعک ها شکل ها و اندازه های مختلفی دارند که هرکدام برای نوع خاصی از کم شنوایی و با قدرت خاصی طراحی شده اند. بنابراین کمک و راهنمایی کارشناس شنوایی شناسی در این مسیر مورد نیاز خواهد بود.

توجه داشته باشید که معمولا افرادی که بعد از پی بردن به کم شنوایی زودتر برای دریافت سمعک اقدام می کنند، از موفقیت بیشتری در زمینه استفاده موثر از آن دست می یابند. اما هرچه فاصله زمانی بین این دو بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا فرد به دوباره شنیدن عادت کند.

پس از تنظیم اولیه سمعک بر روی گوش و تحویل گرفتن سمعک؛

  • بهتر است سمعک را برای بار اول در یک محیط آرام و بدون استرس امتحان کنید. رفته رفته بر ساعات استفاده روزانه از سمعک بیفزایید تا به آن عادت کنید. صداهایی همچون عبور ماشین یا صدای جاروبرقی ممکن است در ابتدا بسیار بلند به نظر برسند. این امری کاملا طبیعی است. چرا که فرد این صداها را برای مدتی نمی شنیده و اکنون مغز برای دوباره شنیدن آنها نیاز به زمان دارد.
  • درحالی که سمعک بر روی گوشتان قرار دارد با خودتان صحبت کنید تا چگونگی تنظیم صدای خودتان را یاد بگیرید. در ابتدا ممکن است صدای خودتان کمی متفاوت از قبل به نظر برسد. اما پس از مدتی این صدا کاملا برایتان عادی می شود.
  • با دوستان یا خانواده صحبت کنید. یاد بگیرید که صدای افراد مختلف خانواده را به راحتی از هم تمیز دهید.
  • تا جایی که می توانید در طول روز از سمعک استفاده نموده و سعی کنید این زمان را به مرور افزایش دهید.
  • تلویزیون را روشن کنید و آن را روی صدایی که فکر می کنید راحت می شنوید قرار دهید.گوش دادن به تلویزیون یکی از بهترین راه ها برای خوگیری به سمعک است.
  • گام آخر استفاده از سمعک در محیط های چالش انگیزتر همچون رستوران، مهمانی و… است. به یاد داشته باشید که حتی افراد دارای شنوایی طبیعی نیز ممکن است در این محیط های شلوغ دچار مشکل شوند. با گذشت زمان مغز شما به شنیدن تمام این صداها عادت می کند. این فرصت را به مغزتان بدهید.
  • از توانایی دوباره شنیدن خود لذت ببرید. به یاد داشته باشید که استفاده از سمعک تجربه ی ناخوشایند نشنیدن و نا امیدی از برقراری ارتباط را برای شما به تجربه شیرین دوباره شنیدن تبدیل می کند.